پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272279
صفر تا صد واردات آيفون، رجيستر و چالش‌هاي جهاني اين کالا در بازار ايران
تاریخ انتشار : 1403/07/04 09:55:33
نمایش : 74
عضو انجمن واردکنندگان با اشاره به اينکه اقبال بازار به آيفون ۱۳ و ساير مدل‌هاي اين برند کمتر شده مشکلات جهاني و سياست داخلي واردات اين کالا را تشريح کرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مهدي عبقري، دبير سابق انجمن واردکنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي و فعال اين بازار، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع‌رساني راه دانا، درباره آخرين وضعيت واردات تلفن همراه به ايران و سهم آيفون توضيح داد: آخرين آمار واردات تلفن همراه و تبلت از سوي گمرک کشور در پايان ۶ماهه اول سال ۱۴۰۰ ارائه شده است که حاکي از ورود حدود ۵ ميليون و ۴۰۰ هزار گوشي تلفن همراه به کشور است.

آخرين آمار از مبادي قانوني و غير قانوني واردات موبايل

وي ادامه داد: اين آمار صرفاً مربوط به مبادي قانوني است و با توجه به وجود کالاي قاچاق در بازار، احتمالاً علاوه بر اين ميزان، مقداري نيز به‌صورت غيرقانوني وارد شده است.

عبقري در خصوص واردات آيفون و سهم آن در بازار گفت: بر اساس اطلاعات موجود، امسال درصد واردات آيفون کاهش يافته است، زيرا آيفون ۱۳ که آخرين مدل قابل رجيستر در کشور است، هم ممنوعيت واردات دارد و هم اينکه بيش از دو سال از توليد آن مي‌گذرد؛ بنابراين، موجودي آن به ريفرش‌ها و ري‌پک‌ها محدود است.

واردات آيفون در سال‌هاي اخير اغلب ري پک و ريجستر بوده اند

وي با اشاره به اينکه از سال گذشته تا کنون، آيفون ۱۳ به‌صورت آکبند در بازار ايران و جهان موجود نيست، گفت: البته آيفون ۱۳ معمولي از اين قاعده مستثني بوده و با وجود ارائه آيفون ۱۶ هنوز توليد دارد.

عبقري توضيح داد: آمار گمرکي کلي است و اطلاعات دقيقي درباره ميزان واردات آيفون در دست نيست؛ همچنين، مردم تمايل زيادي به خريد آيفون ۱۳ ندارند و ديگر مدل‌ها نيز در کشور قابليت رجيستر ندارند؛ آيفون‌هاي مسافري نيز به‌طور کلي محدوديتي دارند و مدت استفاده از آنها بسيار کوتاه است.

وي با اشاره به اينکه اين کالا اصولاً به صورت تجاري ثبت سفارش نمي‌شود و مسافري آن هم کاربردي در تجارت ندارد، گفت: در قوانين مسافري امکان دارد تا زير ساختي به وجود آيد که مسافر بتواند از کالاي خود استفاده کند و در رابطه با کالاي مسافري هم براي آيفون ۱۳ به بالا اين مدت يک ماه صدق نمي‌کند.

بعيد است سياست هاي داخلي و شرکتي آيفون تغيير کند

اين فعال واردات تلفن همراه درباره اخبار مربوط به تغييرات سياست‌هاي دولتي با آمدن دولت و وزير صمت جديد بيان کرد: اين موضوع دو بخش دارد و هرچند ممکن است رويکرد دولت‌ها تغيير کند، اما قانوني که در دو سال اخير به واردکنندگان ابلاغ شده، آنها را ملزم به واردات کالاهايي کرده که نمايندگي خدمات پس از فروش در کشور دارند. با توجه به اينکه پس از تحريم‌هاي ظالمانه امريکا کشور ايران در ليست ۷ کشوري قرار گرفت که شرکت آيفون هيچ خدمات و حتي نمايندگي فروشي به آنها نمي‌دهد دست واردکنندگان براي واردات اين کالا بسته شد.

وي با بيان اينکه مشکل ديگر، ارزبري بالاي آيفون است، گفت: به‌جاي واردات يک کالاي ۱۲۰۰ دلاري، مي‌توان چند کالاي ۲۰۰ دلاري وارد کرد که همان کارايي را دارد. به‌همين دليل، واردات آيفون به صرفه نيست.

آيفون 5 تا 8 درصد نياز موبايل کشور را تشکيل مي‌دهد ولي ارزبري بالايي دارد

عبقري افزود: آيفون هميشه در بازار ايران سهمي ۵ تا ۸ درصدي داشته، اما به‌رغم اين، درصد بالايي از ارزبري را به خود اختصاص مي‌دهد. اين شرايط، هر گونه فعاليت تجاري روي آيفون را محدود کرده است.

وي تصريح کرد: اين کالا تا ۱۴۰۱ عددي بين ۷۰۰ تا ۸۰۰ ميليون دلار از ميزان واردات ما را تشکيل مي‌داد که با تغييرات در روند تخصيص ارز نيمايي يا مبادلاتي باز هم عدد بزرگي بود که ممانعت ورود اين کالا به کشور را تشديد کرد.

اين فعال اقتصادي گفت: امروز ۶۰۰ تا ۷۰۰ شرکت وارد کننده موبايل سعي دارند گوشي‌هايي را وارد کنند که مشکل خدمات پس از فروش را نداشته باشند؛ اما در خصوص آيفون اين خدمات اکنون ۱۰ سال است موجود نيست.

وي در پايان گفت: وزير صمت، آقاي اتابک، نيز اشاره کرده که فيدبکي درباره اين نوع واردات وجود ندارد. سيگنال‌هاي فعلي نشان‌دهنده عدم تغيير در وضعيت موجود است و انتظار نمي‌رود که شرايط بازار در ميان‌مدت يا بلندمدت تغيير کند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html